ارائه دهنده:
مجتبی حاجیلری
استاد راهنما:
دکتر ناصر مزینی و دکتر محمد رضا محمدی
استاد ممتحن خارجی : دکتر مهدی مدرسی
استاد ممتحن داخلی: دکتر محمدرضا جاهد مطلق
زمان : یکشنبه 27 بهمن ماه 1398
ساعت 17:00
مکان: دانشکده مهندسی کامپیوتر- طبقه سوم- اتاق 304
آقای مجتبی حاجیلری دانشجوی کارشناسی ارشد جناب آقایان دکتر ناصر مزینی و دکتر محمد رضا محمدی یکشنبه 27 بهمن ماه ساعت 17:00 در اتاق 304 واقع در طبقه سوم دانشکده کامپیوتر از پروژه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان "کاهش اثر تشعشعات در مدار نورومورفیک " دفاع خواهند نمود.
چکیده پایان نامه:
شروع پژوهش از آنجا مطرح شد که بتوان مدار نورومورفیک ای داشت که از آن در ربات ها و فضاپیماهایی که خارج از جو زمین کاربرد دارد یا به اصطلاح در محیط های خشن که تشعشع وجود دارد این مدار بتواند عملکرد صحیح داشته باشد. در برخی از محیط ها یک اشتباه تصمیم گیری می تواند فاجعه آمیز باشد از این جهت بحث مدارهای مقاوم در برابر کاهش اثرات تشعشعات همیشه مطرح بوده و با رشد ادوات الکترونیکی آن ها هم پیشرفت کرده اند. معماریهای نورومورفیک سیستمهای سخت افزاری هستند که هدف آنها استفاده از اصول عملکرد شبکههای عصبی مغز برای مبنای کار خود میباشد. از مزایای سیستم های نورومورفیک میتوان گفت که عملیات غیر متمرکز با موازی سازی فراوان را با واحدهای پردازش ساده ایجاد میکنند. از جمله کاربردهای این سیستم ها بینایی ماشین، پردازش صوت، شناسایی تصاویر و تشخیص الگو است.
بعد از بررسی نمونه های تحقیقاتی در آزمایشگاه های پرتاب تشعشع به آن پی برده شد که وجود تشعشع می تواند باعث تغییر در ولتاژ آستانه و افزایش جریان نشتی ترانزیستورهای اثر میدانی شود. در همین خصوص پارامترهای مدار نورومورفیک اکسون هیلوک قبل و بعد از تشعشع مورد اندازه گیری قرار گرفت. این نتیجه بدست آمد که وجود تشعشع باعث تغییر در ولتاژ آستانه این ترانزیستور می شود و باعث افزایش جریان اتصال کوتاه در مدار می شود که این باعث می شود توان مصرفی پویا افزایش یابد. از این رو با استفاده از تکنیک های کاهش جریان اتصال کوتاه و با اضافه شدن یک ترانزیستور به مدار باعث شد جریان اتصال کوتاه کاهش یابد.
از اساتید بزرگوار، دانشجویان گرامی و دیگر متخصصان و علاقه مندان به موضوع دفاعیه دعوت
می شود با حضور خود موجبات غنای علمی و ارتقای کیفی را فراهم سازند.
دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی |