|
|
|
|
معرفی مرکز آموزش الکترونیکی |
|
|
|
|
معرفی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران
امروزه با توجه به گسترش روزافزون روشهای آموزشی و پیشرفتهای شگرف در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی یا مجازی یکی از بهترین راهبردها برای تحقق عدالت اجتماعی در حوزه آموزش عالی با شعار "آموزش عالی با کیفیت برای همه" میباشد. در این راستا مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران درسال 1383 تاًسیس و برای اولین بار در کشور، اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی با ظرفیت 224 نفر در قالب 700 نفر دانشپذیر و در بهمن ماه سال 1384 با جذب 251 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمود. این مرکز با استفاده از مزیتها و بهرهگیری از آموزش کاملاً الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی دروس، گامی موثر در جهت سیاستگذاری اصولی و سازماندهی مناسب در این حوزه برداشت.
اهداف تعریف شده مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران
1- پاسخگویی به نیازهای روز افزون آموزش عالی در سطح جامعه از طریق افزایش ظرفیت پذیرش در مقاطع و گرایشهای مختلف. 2 - استفاده از اساتید مجرب با ویژگی های منحصر به فرد بدون توجه به محدودیتهای زمانی و مکانی. 3 - ایجاد فرصت گسترده آموزش برای اقشار مختلف و ارائه آموزش به متقاضیانی که به دلایل مختلف نمیتوانند از نظام آموزشی
متداول (حضوری) بهرهمند شوند. 4- کاهش مشکلات فرهنگی، اجتماعی و یا اقتصادی ناشی از مهاجرت جوانان به شهرهای دیگر و یا خارج از کشور. 5- ارتقاء و بهبود کیفی آموزش در دانشگاه از طریق بکارگیری فناوریهای نوین آموزشی به منظور تربیت دانش آموختگانی که بتوانند
در جهت خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کوشا و موثر باشند. 6- استفاده از فضای الکترونیکی جهت ترویج آموزههای اسلام ناب محمدی و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی در حوزه آموزشهای
مجازی. برای رسیدن به اهداف بالا، این واحد با بهره گیری از یافته های علم تکنولوژی آموزشی برای حل مسائل نو ظهور در عرصه آموزش الکترونیکی برای اولین بار در دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری متخصصان تکنولوژی آموزشیذ کشور راه اندازی شده است. هدف این واحد ارتقاء کیفیت آموزش های الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران است، که به طرق زیر محقق می گردد. 1- بهکارگیری نظریههای تدریس و یادگیری در فرایندهای آموزش الکترونیکی. 2- بروز رسانی دانش و مهارت نیروی انسانی اعم از اساتید، دانشجویان، مدیران و کارمندان. 3- ارتقاء قابلیتهای محیطهای یادگیری الکترونیکی برای گسترش یادگیری منعطف و دانشجو محور. 4- ارزشیابی مداوم آموزش های الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران از طریق بازخورهای حاصل از دانشجویان، اساتید، صاحبنظران، صنعت و جامعه. 5- حرکت در جهت پرورش مهارت های حل مساله، استقلال، خلاقیت، تفکر انتقادی، ارتباط اثر بخش و اخلاق مهندسی،... همگام با آموزش مهارتهای تخصصی. 6- فراهم سازی پشتیبانی مشاوره ای و آموزشی برای دانشجویان دارای مشکلات تحصیلی.
دانشجویان در واحد مجازی با استفاده از ابزارهای سامانه مدیریت یادگیری، محتوای آفلاین دروس و محتوای کلاسهای آنلاین به یادگیری دروس می پردازند. امکانات سامانه مدیریت یادگیری عبارتند از: • مشاهده محتوای آفلاین دروس • مشاهده کلاس های آنلاین و کلاس های ضبط شده • مشاهده و ارسال تکالیف تعیین شده توسط استاد • مشاهده و ارسال پاسخ کوئیز های مطرح شده توسط استاد • مشاهده اطلاعیه ها و منابع معرفی شده توسط استاد • ارتباط با دانشجویان و اساتید از طریق انجمن های موجود در هر درس
همچنین در این نوع آموزش، کلیه دروس دارای محتوای آفلاین می باشد. این محتوا شامل صوت + تصاویر پویانمایی شده + کوئیز های اینترکتیو، بر اساس سرفصل تعیین شده دروس می باشد. دانشجو جهت استفاده هر چه بهتر از کلاس های آنلاین، باید قبل از جلسه کلاس آنلاین مطالبی را که قرار است استاد در جلسه جاری ارائه دهد را از طریق این محتوای آفلاین فراگرفته تا در کلاس آنلاین به بررسی مشکلات خود بپردازد. در طول ترم و بر اساس زمان بندی بخش آموزش، کلیه دروس بصورت هفتگی دارای کلاس های آنلاین می باشند. این کلاسها توسط اساتید ضبط (Record) گردیده و دانشجویان میتوانند کلاس های برگزار شده را در هر زمان دیگر نیز مشاهده نمایند. دانشجویان می توانند از طریق این کلاس ها به ارائه کنفرانس های تعیین شده توسط استاد پرداخته و یا در صورت اجازه استاد، می توانند سوالات خود را بشکل صوتی در کلاس مطرح نمایند.
مزیتهای استفاده از آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران 1- آزادی در انتخاب ساعات مطالعه و یادگیری، محل یادگیری، سرعت یادگیری، نوع محتوا (دیداری – شنیداری). 2- بهروز بودن و کاربردی بودن آموزش های عرضه شده مبتنی بر آخرین دستاوردهای نظریات روانشناسی یادگیری و تکنولوژی آموزشی. 3-اعطای مدرک معتبر مورد تایید وزارت علوم از سوی دانشگاه. 4- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر. 5- بهره مندی از اساتید و اعضای هیات علمی برجسته کشور. 6-برخورداری از امکانات و ابزارهای کارآمد تولید و ارائه محتوای آموزشی. 7-سامانه بهروز مدیریت یادگیری محتوای الکترونیکی(Learning Management System - LMS) ، کلاس مجازی (VC - Virtual Class)
و ویدئو کنفرانس .(Video Conference)
8-محتوای الکترونیکی تهیه شده براساس آخرین دستاوردهای علمی و آموزشی. 9-ارائه خدمات متنوع آموزشی بصورت آنلاین و آفلاین. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|