[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
برقراری ارتباط::
سایت های مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
درباره دانشگاه::
اخبار ورودی های جدید سال 98::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE

نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک دانشگاه

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۳۰۴

خبرنامه شماره ۳۰۳

خبرنامه شماره ۳۰۲

خبرنامه شماره ۳۰۱

خبرنامه شماره ۳۰۰

خبرنامه شماره ۲۲۹

خبرنامه شماره ۲۲۸

خبرنامه شماره ۲۲۷

خبرنامه شماره ۲۲۶

خبرنامه شماره ۲۲۵

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
آرشیو خبرنامه آموزش عالی
خبرنامه آموزش عالی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دفاعیه دکتری در دانشکده معماری و شهرسازی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ | 

دفاعیه دکتری در دانشکده معماری و شهرسازی


 

عنایت اله میرزایی، دانشجوی دوره دکتری دانشکده معماری و شهرسازی، شنبه بیست و هفتم بهمن ماه سال 97، از رساله خود با عنوان «تبیین رفتار سفرهای سودمندگرا و غیر سودمندگرا و تحلیل تأثیرپذیری آن‌ها از ویژگی­های فردی (ذهنی) و فضایی» دفاع خواهد نمود.

گفتنی است چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر رضا خیرالدین و دکتر مصطفی بهزادفر و مشاوره آن را دکتر دومینک مینو و دکتر محمود محمدی بر عهده دارند به شرح زیر است.
ضمنا این جلسه دفاعیه در آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی و راس ساعت 13 برگزار خواهد شد.
طی سالیان گذشته، پژوهش زیادی تلاش کرده­اند که با دقت و جامعیت بیشتری عوامل کلیدی موثر بر رفتار سفر را شناسایی و واکاوی کنند. اگرچه پیشرفت­های قابل‌توجهی در این زمینه حاصل شده است اما همچنان شکاف‌های تحقیقی مهمی در تحلیل رفتار سفر وجود دارد. در این زمینه، تعیین، سنجش و تحلیل مطلوبیت و یا انگیزه اصلی سفر کمتر موردتوجه قرارگرفته است. در غالب مطالعات پیشین، سفر  یک تقاضای مشتق شده فرض شده است؛ بدین معنی که سفر یک وسیله صرف برای رسیدن به مقاصدی می‌باشد که به‌صورت فضایی از هم پراکنده می باشند. اگرچه این تئوری به خوبی می تواند رفتار سفر افراد در انجام  برخی از سفرها (سفرهای کاری و یا سفرهای مربوط به‌سلامتی) توضیح دهد اما در توجیه رفتار سفرهای غیرسودمندگرایانه با چالش­های جدی مواجه است. در واقع، برای برخی از افراد، سفر دارای انگیزه و مطلوبیت مثبت درونی است و غفلت از این موضوع می‌تواند به درک نادرست رفتار سفر و تجویزهای نادرست فضایی منجر شود. از طرف دیگر، رفتار سفر موضوعی چندبعدی و پیچیده است که از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد. درحالی‌که بسیاری از مطالعات با تکیه‌بر تئوری‌های جغرافیای حمل‌ونقل بر مکانیسم‌های بیرونی و ویژگی­های عینی فردی تمرکز کرده‌اند، اما نقش متغیرهای ذهنی زیربنایی(روان‌شناختی و جامعه‌شناختی) مؤثر بر رفتار سفر کمتر تحلیل‌شده است. در بسط و توسعه این موضوع، رساله پیش­روی دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. اول اینکه تلاش می­ کند با تدوین یک چارچوب روشمند،  به‌ وضوح بین سفرهای غیرکاری شهروندان از حیث انگیزه و یا مطلوبیت اصلی سفر تفاوت بگذارد و سپس سعی دارد با ترکیب تئوری‌های جغرافیای حمل‌ونقل و تئوری‌های روان‌شناختی- جامعه‌شناختی و در نظر داشتن روابط سلسله مراتبی بین عوامل ، یک چارچوب تئوریک را بسط و به بوته آزمایش تجربی بگذارد. برای دستیابی به این اهداف، پس از بررسی تحلیلی ادبیات پژوهش و استخراج یک چارچوب مفهومی جامع، 12 محله در شهر اصفهان به نحوی انتخاب‌شده است که فرم‌های شهری متنوع و ویژگی­های اجتماعی-اقتصادی متفاوت پوشش داده شود. در ادامه، 415 نفر از ساکنین این محلات نیز به‌صورت تصادفی در پیمایش شرکت نموده است و به هفت گروه از پرسش‌ها در مورد ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی، سبک زندگی، نگرش­ها، حس مکان، مؤلفه‌های رفتار سفر و عادت سفر پاسخ داده‌اند. نتایج پژوهش بینش­های ارزشمندی برای درک بهتر رفتار سفر فراهم آورده است. اول) بر خلاف انتظار اولیه ما، سهم سفرهای غیرسودمندگرا به مراتب بیشتر از سفرهای سودمندگرا می باشد. ضمن اینکه،در پیمایش رساله پاسخ های متناقضی در مورد مطلوبیت سفر افراد دریافت شده است که نشان از پیچیدگی مطلوبیت سفرها دارد. دوم) عادت سفر افراد به صورت موثری در انتخاب گزینه سفر افراد برای انجام هر دو نوع سفر سودمندگرا و غیرسودمندگرا نقش دارند. سوم) به جز انتخاب گزینه اتومبیل برای سفرهای غیرسودمندگرا، حداقل یکی از ویژگی­های عینی محیط مصنوع بر انتخاب گزینه سفر تأثیر معنی­داری می ­گذارد. چهارم) به نظر می رسد، مطلوبیت انتخاب گزینه اتومبیل برای سفرهای غیرسومندگرا تا حدی وابسته به خود اتومبیل بوده و لذا صرفاً از ویژگی های اجتماعی -اقتصادی، سبک زندگی و عادات سفر تأثیر می پذیرد. پنجم) دو متعیر تراکم جمعیتی و اختلاط کاربری­ها، توانایی تغییر و جایگزینی گزینه­ های سفر-از اتومبیل به پیاده روی- را برای سفرهای سودمندگرا دارا می باشند. ششم)  هر دو دسته متغیرهای عینی محیط مصنوع و ویژگی های فردی -ذهنی (شامل سبک زندگی، نگرش ها و حس مکان) بر شکل­ گیری عادت سفر افراد تأثیر معنی داری می­ گذارند. در نهایت اینکه، روشن شدن این روابط می­ تواند به تجویزهای درست فضایی و غیرفضایی در راستای آمایش فضا و مدیریت تقاضای سفر کمک بسزایی داشته باشد.
  کلیدواژه: سفرهای سودمندگرا و غیرسودمندگرا، محیط مصنوع، سبک زندگی، تحلیل چندمتغیره، اصفهان
 
Sapp.ir/iust_iran

 

دفعات مشاهده: 363 بار   |   دفعات چاپ: 90 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 3980